چگونه می توانید از دندان های کودکتان مراقبت کنید؟

مراقبت از دندان های کودک برای داشتن دندان های بدون عیب و نقص در سنین جوانی و بزرگسالی خیلی مهم است.

طبق نظر انجمن دندانپزشکان آمريکا زمان اوليه معاينه کودک توسط دندانپزشک همان بدو تولد اوست . در اين معاينه دندانپزشک براي شما مسواک مناسب و تکنيکهاي صحيح نخ کشيدن را توضيح خواهد داد .

( کودکي که ۲ دندان قابل لمس در دهانش دارد بايد از نخ دندان استفاده کند ) معاينات دندانپزشکي در مراحل اوليه به تشخيص مشکلات بالقوه دنداني و مراقبت از دندان های کودک کمک مي کند و همچنين کودک شما به رفتن نزد دندانپزشک عادت کرده و ترسش کمتر مي شود .

مراقبت از دندان های کودکان زیر دو سال

وقتي که همه دندان هاي شيري کودک درآمد ( حدود ۲-۱/۵) سالگي دندانپزشک احتمالاً در هر معاينه بصورت موضعي از فلورايد استفاده مي کند.

فلورايد باعث سختي ميناي دندان مي شود و از بيشتر مشکلات دهاني دوران کودکي جلوگيري مي کند . پوسيدگي هاي دنداني در اثر باکتريها و باقي مانده غذاهای خورده شده ايجاد مي شود .

استفاده از مسواک به ميزان حداقل ۲ بار در روز و استفاده مرتب از نخ دندان به سلامت دهان و دندان کمک ميکند .

کودکان نبايد از مقادير زياد خميردندان استفاده کنند و به اندازه يک نخود برايشان کافي است . والدين همواره بايد مراقب باشند که کودک به جاي قورت دادن خميردندان حتماً آنرا به بيرون تف کند .

همزمان با رشد دندان هاي دائمي علاوه بر فلورايد تراپي استفاده از فيشورسيلنت ( بستن عمق شيارهاي سطح جونده ) توصيه مي شود .

اينکار از تجمع مواد غذايي و ميکروبها و ايجاد پوسيدگي جلوگيري مي کند .

البته اينکار بدين معنا نيست که کودک بدون کنترل شيريني بخورد و يا نخ دندان و مسواک استفاده نکند .

چه بايد کرد اگر کودک دچار مشکل دنداني شود ؟

اگر شما مستعد خرابي دندان يا بيماري لثه باشيد . کودک شما ممکن است بيشتر در معرض خطر باشد . لذا گاهي اوقات حتي کوشا بودن در امر مسواک زدن و نخ دندان کشيدن نيز نخواهد توانست از پوسيدگي دندان جلوگيري کند . اگر کودک احساس درد دندان دارد بايد حتماً به دندانپزشک مراجعه کرد .

درد دندان مي تواند علامتي از پوسيدگي باشد که نياز به درمان دارد . در اکثر موارد براي پرکردن دندانهاي دائمي از آمالگام استفاده مي شود البته از مواد همرنگ دندان ( کامپوزيت ) هم امروزه استفاده مي شود .

در موارد شکستگي ها ، پوسيدگي هاي شديد ، بدشکلي دنداني انتخاب دندانپزشک کودک روکش هاي Steinliss steel است که از گسترش پوسيدگي ها جلوگيري مي کنند . همزمان با رشد کودک ممکن است که شما نگران جويدن و صافي دندانهاي او باشيد .

در گذشته درمانهاي ارتودنسي به شکل سيم هاي فلزي بودکه خيلي هم نگران کننده به نظر مي رسيد ولي اين روش ديگر مرسوم نيست .

استفاده از مواد پلاستيکي جايگزين روش قديمي شده دندانپزشکان ميدانند که دستکاري دندانها در سنين پايين خيلي آسانتر و مؤثرتر از سنين بالاست در بچه هاي کوچکتر نياز به ارتودنسي کوچکتر است و از ارتودنسي در سنين بالا پيشگيري مي کند .

در موارد نادر ( معمولاً وقتي مشکل پيچيده دنداني مطرح باشد ) دندانپزشک توصيه مي کند که از يک متخصص بيهوشي عمومي همراه با جراح فک استفاده شود .

کودکان را به استفاده از وسايل حمايتي حين ورزش تشويق کنيد تا از صدمات جدي دنداني پيشگيري شود . همزمان با رشد کودک و بسته به نظر دندانپزشک معاينات روتين  را از هر ۳ ماه يکبار تا يکبار در سال را برای مراقبت از دندان های کودک داشته باشيد .

مصرف مواد شيرين را محدود کنيد و بطور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنيد . همکاري شما با دندانپزشک کودک کمک خواهد کرد که سلامتي دندانهاي کودک حفظ شود و کودکتان زيباتر بخندد .

دندانپزشک خودتان می تواند بهترین فرد برای مراقبت از دندان های کودک و فرزندتان باشد .

بیشتر کودکان در برخورد اول ازغریبه می ترسند و دندانپزشک و محیط دندانپزشکی هم در ابتدا برای فرزندتان غزیبه می باشد و شما می توانید با رفتارتان با دندانپزشک به فرزندتان کمک کنید تا دندانپزشک را به عنوان یک دوست تلقی کند .

ایجاد عادات خوب برای مراقبت از دندان های کودک مانند تشویق کردن به مشواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان و دهان شویه مخصوص کودکان در سنین پایین کودکی فرزندانتان باعث تداوم همین عادات و تشویق آن ها به حفظ بهداشت دهان و دندان در دوزان بزرگسالی می شود .

مراقبت از دندان های کودکان زیر دو سال

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X