التهاب لثه یا بیماری ژنژیویت چطور ایجاد می شود و درمان آن چیست؟

ژنژیویت (Gingivitis) یا التهاب لثه به حالتی گفته می‌شود که پلاک‌های دندانی در خط لثه تجمع پیدا می‌کند و باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شود که گاهی خونریزی هم پیدا می‌کند.

التهاب لثه چگونه به وجود می آید؟

تجمع موادغذایی مصرف شده و یا مواد معدنی موجود در بزاق دهان بر روی دندان‌ها موجب ایجاد لایه‌ای بر روی دندان ها می‌شود که اصطلاحا به آن پلاک دندان گفته می‌شود. ۱۰ دقیقه بعد از مسواک زدن، پلاک بر روی دندان تجمع پیدا می‌کند، زیرا موادمعدنی موجود در بزاق نیز موجب تشکیل پلاک دندان می‌شوند.

اگر قبل از خواب مسواک بزنیم و در فاصله بین مسواک زدن و خواب، چیزی نخوریم، صبح روز بعد اگر با زبان سطح دندان ها را لمس کنیم زبری خاصی احساس می‌کنیم که این زبری، همان پلاک دندان است.

پلاک دندان به راحتی با مسواک زدن پاک می‌شود. به همین علت دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دفعات مسواک زدن افزایش یابد تا پلاک های ایجاد شده به سرعت حذف شوند.

در صورت عدم حذف پلاک دندان در طولانی مدت، ساختار پلاک تغییر کرده و سفت و سخت می‌شود که در این صورت به آن جرم دندان گفته می‌شود. تشکیل جرم به مرور زمان موجب التهاب لثه خواهد شد که بیماری لثه و التهاب آن در زمانی که جرم تشکیل نشده و هنوز به صورت پلاک دندانی باقی مانده است را ژنژیویت می‌گویند.

التهاب لثه چگونه به وجود می آید؟

علائم ژنژیویت

ورم لثه
قرمزی و نرمی لثه
خونریزی لثه با تحریک اندک (بعد از مسواک زدن) یا به صورت خودبه‌خودی
زخم‌های دهانی
حساس بودن لثه‌ها در هنگام لمس
بوی بد دهان و نفس
به ندرت تب

 علائم ژنژیویت

درمان ژنژیویت

هدف اصلی از درمان ژنژیویت، کاهش التهاب لثه هاست که این امر نیازمند بررسی دقیق دندان ها توسط دندان پزشک می باشد. با این حال تعدادی از درمان های رایج به شرح زیر است:

روزانه حداقل یک بار از نخ دندان های موم دار یا بدون موم استفاده کنید.
از خمیردندان فلوئوردار استفاده کنید و مراجعات منظم به دندان پزشک داشته باشید.
در موارد خاص دندان پزشک با روش های جراحی بافت ملتهب لثه را خارج می کند.
آنتی بیوتیک در موارد عفونی و دهان شویه فلوئوردار نیز از موارد درمانی هستند.
در صورتی که کمبود ویتامین عامل آن باشد باید جبران شود. رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود.
از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید. شکر باعث تولید اسید در دهان و تخریب مینای دندان می شود.
دندان هایی را که ردیف نیستند، با مراجعه به پزشک ترمیم کنید و ابزار و وسایل ارتودنسی یا دندانپزشکی را بردارید. البته این امر باید با مشورت دندان پزشک صورت بپذیرد.
برداشتن پلاک از لثه ملتهب ممکن است راحت نباشد، خونریزی و حساسیت لثه ها در عرض ۱ تا ۲ هفته بعد از شستشوی منظم و مراقبت بهداشتی دقیق باید کاهش یابد.
آب نمک گرم یا شستشوی با آنتی باکتریال ها ورم لثه را کم می کند.

برای پیشگیری از عفونت لثه بهترین راه مراقبت از دندان ها و لثه می باشد . برای بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی قائل شوید و برای پیشگیری از التهاب لثه حتما دندان هایتان را روزانه و به طور منظم مسواک بزنید .

استفاده از نخ دندان و چکاپ سالینه دندان ها باعث می شود تا بتوانید سلامت دندان ها و لثه های خود را حفظ کنید و از بروز عفونت و التهاب لثه پیشگیری کنید .

اگر عفونت لثه درمان نشود ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری پیچیده تری از بیماری لثه شود و ممکن است دندان های شما لق شود و بیفتد و از بین برود .

برگرفته از:  ویکیپدیا ، تبیان و الودکتر

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X