جنس مواد پر کننده دندان چیست؟

جنس مواد پر کننده دندان و عوارض آن چیست ؟

پیش از آن که به جنس مواد پر کننده دندان بپردازیم باید بدانید که اینله و انله‌ دو روش پر کردن دندان‌ بوده و از آن‌ها برای دندان‌هایی که به شدت تخریب شده‌اند، پر کردن حفره‌های بزرگ و همچنین جایگزین کردن پرشدگی‌های بزرگ استفاده می‌شود. از اینله‌ها برای ترمیم دندان و آسیب‌دیدگی بخش فرورفته‌ بالای دندان و از انله‌ها برای آسیب‌های گسترده‌تر استفاده می‌شود.

 جنس مواد پر کننده دندان و عوارض آن چیست ؟

جنس مواد پر کننده دندان

جنس مواد پر کننده دندان متناسب با نیازهای شما بر اساس گستردگی پوسیدگی، اینکه به چه ماده‌ای حساسیت دارید، محل پوسیدگی در دهان و همچنین هزینه مورد نظرتان تعیین می‌شود. انواع این مواد عبارتند از:

 جنس مواد پر کننده دندان

طلا

پر كردن دندان با طلا یکی از روش های پر کردن دندان می باشد . اینله‌های طلا به خوبی توسط بافت‌های لثه تحمل شده و تا بیش از ۲۰ سال دوام دارند. البته، عموماً قیمت ترمیم دندان و پر کردن آن با طلا از همه گزینه‌ها گرانتر بوده و به چند جلسه درمان نیاز دارد. هزینه پرکردن دندان با طلا به دلیل بالا بودن قیمت طلا بساز زیاد تز از سایر مواد می باشد .

آمالگام

پر كردن دندان با آمالگام از روش های ارزان پر کردن دندان می باشد . در پاسخ به این سوال که آمالگام دندان چه مخلوطی است ؟ باید گفت که آمالگام مخلوطی از برخی فلزات از جمله جیوه، نقره، قلع، مس و روی است. پر کننده‌های (نقره‌ای) آمالگام نسبت به آب مقاوم بوده و نسبتاً ارزان هستند. اما، این مواد به خاطر رنگ تیره‌ای که دارند، از مواد پرسلینی و کامپوزیتی بیشتر به چشم آمده و به همین دلیل معمولاً از آن‌ها برای پر کردن در ناحیه‌هایی مانند دندان‌های پیشین، که بیشتر در معرض دید هستند استفاده نمی‌شود. درصد ترکیبات آمالگام در عمر امالگام برای پر کردن دندان موثر هستند .

کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوریت سفید از روش های پر طرفدار برای پر کردن دندان می باشد . کامپوزیت سفید (که ترکیبی از رزین اکریلیک و شیشه است) به خاطر رنگ سفیدش با رنگ دندان‌ها هماهنگ است. البته، کامپوزیت‌ها به مرور زمان ساییده یا لب‌پریده شده و همچنین مصرف قهوه، چای یا تنباکو باعث لک زدن آن‌ها می‌شود. به علاوه، آن‌ها به اندازه سایر مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان دوام ندارند. مراقبت بعد از پر كردن دندان با كامپوزيت بسیاز حایئز اهمیت بوده و ترمیم دندان با کامپوزیت بیشتر برای دندان های جلو مورد استفاده قرار می گیرد که به آن ترمیم کامپوزیت دندان جلو گفته می شود .

پرسلین

پر کردن دندان با پر کننده‌های پرسلین (اینله‌ها و انله‌ها) مقاوم به لک بوده و می‌توان آن‌ها را با رنگ دندان‌ها هماهنگ کرد. عموماً پر کننده پرسلین بخش اعظم دندان را می‌پوشاند. هزینه پر کردن با این مواد تقریباً با هزینه پر کردن با طلا یکسان است.

عمل پر کردن دندان با هر دو ماده آمالگام نقره و کامپوزیت سفید مستلزم ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان با استفاده از دریل است که بعداً با ماده پر کننده، پر می‌شود.

تنها تفاوت موجود این پر کردن ها این است که، دندانپزشک کامپوزیت را یک پولیش نهایی می‌زند تا مطمئن شود سطح آن تمیز و سفید بوده و با بقیه دندان هماهنگ است.

پیشنهاد می شود که برای انتخاب ماده مناسب به جهت پر کردن دندان هایتان با دندان پزشک خود مشورت نمایید. برای اطلاع از مزایا و معایب جنس مواد پر کننده دندان و همینطور پر كردن دندان با آمالگام یا پر کردن دندان با مواد سفید را با مشورت دندانپزشک خود مشورت نمایید .

دندان های آسیا و خلفی به دلیل فشار ناشی از جویدن غذا بهتر است که با مواد آمالگام پر شوند زیرا مواد آمالگام از طول عمر و مقاوت بالایی برخوردار است .

جیوه موجود در آمالگام به دیل ترکیب شدن با فلزات دیگر سمی نبوده و بر سلامت شما تاثیری نیگذارید .

پر کردن دندان با مواد سفید یا آمالگام به شرایط دندان بستگی دارد و برای تمام بیماران نمیتوان نسخه یکسانی را بدهیم و با توجه به شرایط مالی شما و با مشورت دندانپزشک میتوانید بهترین جنس مواد پر کننده دندان را را برای پر کردن دندان خود انتخاب کنید.

دندان پزشک

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X