تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی در چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا به شما اینکه چگونه تشخیص دهیم که باید نزد دندانپزشک عمومی برویم یا متخصص ایملنت یا متخصص ارتودنسی یا متخصص درمان ریشه را ارائه نماییم و تفاوت متخصص و دندان پزشک عمومی را شرح دهیم .

واقعیت این است که بسیاری از ما از تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی بی اطلاع هستیم.

این درحالی است که عموم جامعه کم وبیش با رشته های تخصصی پزشکی آشنایی دارند اما اغلب از تخصص های دندانپزشکی اطلاعات کافی ندارند.

اکثر ما از تخصص های دندانپزشکی و شاخه های آن آگاهی نداریم و نمی دانیم کدام بیماران باید به وسیله کدام از این تخصص ها مداوا شوند.

تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی

نخستین تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی در این است که دوره دندانپزشکی عمومی دوره ای شش ساله است که برخی از دندانپزشکان پس از پایان این مدت و درادامه در آزمون دوره های تخصصی پذیرش دستیار ( رزیدنت ) سه تا پنج ساله شرکت کرده و بعد از قبولی در یکی از رشته های مربوطه متخصص می شوند .

دومین تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی در این است که در ایران متخصصین مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کلمه متخصص را در مهر طبابت خود قید می کنند .

فلوشیب های تخصصی نیز به قبولی در آزمون ورودی و گذراندن دوره ۱۲ تا ۱۸ ماهه نیاز دارند .

متخصصین پس از گذراندن این دوره و دارا بودن بورد تخصصی رتبه علمی معادل فوق تخصص دارند که در پروانه پزشکی آنها درج می شود .

رشته دندانپزشکی از زیر شاخه های پزشکی می باشد .

وزارت بهداشت

برای کدام مشکل به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم ؟

در این بخش از مقاله تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی میخواهیم در مورد این نکته صحبت نماییم تا ببینیم برای مشکلات دهان و دندان خود کدام یک مناسب تر است متخصص دندان یا دندانپزشک عمومی؟

در ابتدا شما باید بدانید گره مشکل شما به دست چه کسی باید باز شود اکثر دندانپزشکانی که فقط دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده اند می توانند بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان را حل و فصل کنند .

در بسیاری از موارد هم که در حیطه درمان آنها نیست بیماران را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند .

دندانپزشک عمومی که بیشتر با آن ها سر و کاریم داریم میتوانند کارهایی مانند جراحی دندان عقل، پر کردن دندان و عصب کشی دندان و … را انجام دهند .

برای انجام کار های تخصصی تر روی دهان بیماران مانند درمان ریشه یا کاشت ایمپلنت دندان باید تخصص داشته باشند .

البته در اینکه تجربه از تخصص بیشتر حائز اهمیت است شکی نیست .

متخصص ایمپلنت کاشت ایمپلنت دندان را می تواند با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهد.

متخصص درمان ریشه ( اندودنتیست )

یک اندودنتیست در حقیقت متخصص درد در دندانپزشکی است او به طور تخصصی با درمان ریشه و عصب کشی دندان های سخت سر و کار دارد .

درمان مجدد دندان هایی که قبلا عصب کشی ناموفقی داشته اند ، جراحی ریشه دندان ها ، عصب کشی دندان های بیماران خاص و حساس ، درد های پیچیده در ناحیه فک و صورت که احتمال می رود منشاء دندانی داشته باشد نیز از جمله وظایف متخصص درمان ریشه می باشد .

عوارض عدم درمان ریشه / آبسه ، درد ، عفونت شدید و در نهایت در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن دندان شود .

ایمپلنت نیز ازجمله وظایفی است که برعهده متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست قرار گذاشته شده است .

دوره تخصص در این رشته سه سال است .

متخصص بیماری های لثه ( پریودنتیست )

یکی دیگر از تخصص های دندانپزشکی است و متخصصین در این رشته پس از پایان دوران سه ساله تخصصی خود قادر هستند که علائم بیماری های لثه و بافت نگهدارنده دندان را به درستی تشخیص و آنرا درمان کنند .

جراحی لثه ، تشخیص و درمان بیماری های مربوط به لثه در اثر بالا رفتن سن و یا در اثر بیماری هایی مانند دیابت ، جراحی افزایش طول تاج دندان ، جراحی و پیوند لثه ، در حیطه درمان یک پریودنتیست می باشد .

عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری ها ممکن است باعث از بین رفتن دندان ها شود .

همچنین جراحی پیوند استخوان فک و جراحی ایمپلنت نیزاز تخصص های مربوط به پریودنتیست می باشد .

مراجعه منظم و هر شش ماه یکبار به دندانپزشک برای داشتن یک لبخند زیبا و مطمئن شدن از سلامت دهان و دندان و لثه ضروری و مهم است .

دندانپزشک عمومی می تواند تمام مشکلات دهان و دندان و سلامت لثه و استخوان فک را بررسی و درمان کند .

دندانپزشک بهترین مشورت در مورد گزینه های درمانی را به شما رائه می کند و نحوه مراقبت از دهان و دندان را به شما آموزش می دهد .

سوالات متدوال تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی

۱- بارز ترین تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی چیست ؟

تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی در این می باشد که دندانپزشک عمومی کار های اولیه دهان و دندان را انجام می دهند مانند پر کردن دندان، عصب کشی دندان، نصب روکش دندان برای دندان های خراب، بریج دندان، ترمیم دندان شکسته، کشیدن دندان پوسیده و باندینگ دندان و … اما متخصص دندان کارهایی تخصصی مانند کاشت ایمپلنت دندان، جراحی سینوس لیفت باز یا بسته، ارتودنسی و درمان ریشه و کارهای تخصصی را انجام می دهد.

۲- دندانپزشک عمومی میتواند کاشت ایمپلنت دندان انجام دهد ؟

بله . در تمام کارها داشتن تجربه کافی علاوه بر تخصص ضروری است . دندانپزشک عمومی نیز میتواند کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد .

بهتر است به دندانپزشک یا متخصص ایمپلنتی در تهران مراجعه کنید که تجربه کافی در زمینه ایمپلنت دارد و ایمپلنت شما را گارانتی و تضمین می کند .

 

۳- کدام متخصص ایمپلنت در تهران یا کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان و یا کلینیک دندانپزشکی در تهران از همه بهتر و مناسب تر است ؟

به طور کلی اکثر متخصصین کاشت ایمپلنت در تهران از معلومات کافی برخوردارند . ولی برای انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی یا متخصص ایمپلنت در تهران بهتر است تا از تجربیات مراجعه کنندگان به کلینیک و نظر های مراجعه کنندگان آگاهی یابید .

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X